onsdag 4 maj 2016

Danmarks helgen - reflektioner och beslut

Nu några dagar efter att jag kommit hem från Danmark så har jag haft tid att reflektera lite över min helg nere med de lite större pojkarna. Man kan ju lätt tycka att det var en stor flopp resa för mig i och med att jag inte ens kom i mål en endaste dag, men så tänker bara en förlorare! Istället så har jag försökt se och hitta vad jag måste bättra på för att jag skall få resultat på den där nivån. Med andra ord så kan den här "flopp resan" vara det viktigaste jag gjort på min utvecklingstrappa mot toppen!

I helg fick jag veta att jag fysiskt inte är långt från att kunna tävla på den där nivån under en dag. Under fredagens Himmerland Rundt så kände jag mig stark och klarade av att vara drivande i alla grupper jag satt i, tyvärr så fick jag sätta för mycket energi för att räta ut mina misstag och det kostade mig allt.

Med mina misstag så syftar jag främst, eller nästan enbart på positionering i klungan. Att tävla i Finland där halva lilla elitklungan har som mål att komma i mål istället för att vinna så finns det ingen tävling på positionering i klungan. I Sverige är den tävlingen betydligt större, men även där så är inte storleken på klungorna något problem, vilket gör att misstag inte kostar sig lika mycket.
Annat var det i Danmark med runt 200 startande och ställvist cykelvägsbreda vägar. Där var det svårt att få en bra position för alla 200 ville ha den och de som var skickligaste i klungan fick ju såklart de bästa positionerna medan en som jag med noll erfarenhet av så här stora starter helt enkelt fick nöja mig med den position jag klarade av att ta åt mig.


På Viborg GP och Skive löbet på lördag och söndag så märktes det att jag inte tävlat tillräckligt och speciellt inte tillräckligt många dagar direkt in på varandra. Fredagens lopp hade tömt mig på lite väl mycket energi. En annan sak som blev tydligare under lördagens och söndagens lopp var att de var mer kuperade så trots att jag gått ner sju kilo till i år så slet alla små korta backar för mycket på mig.

Sedan så har jag gjort många reflektioner angående träningsplanering vilket på sikt kommer att synas i både min egen träning men även i alla mina adepters träning. Det som jag trott varit det rätta sättet att göra vissa saker kanske inte var det rätta just på den där nivån. Att bara tävla i Finland så är jag säker på att man klarar utan problem så som jag tänkt tidigare men för att ta nästa nivå måste man kanske träna mer tävlingslikt... To be continued, får jag väl säga.

En personlig fysiologisk reflektion som jag gjort nu efter jag gått igenom all tävlingsdata är att jag är sliten. Började se att jag hade hög puls på låga watt och låg puls på höga watt, vilket inte alls är som det skall vara! Sedan jag reste ner till Denia i mitten på februari så har jag inte haft en ledig helg, har bara varit full gas hela tiden. Denia - Falun-tävling i Falun - Mallorca-Lattomeri-Kinnekulle-Danmark. Totalt sedan jag reste mot Denia så har jag fler dagar på resandefot (räknar inte lägerdagar) än jag har dagar i Falun! Lägg där till hård träning och tävling samt stor skolstress så förstår ni att den här grabben kräver en lätt period nu. Därför så stack jag idag till Umeå, skall inte cykla en meter under slutet av veckan utan bara ladda batterierna för den långa perioden som börjar på måndag och slutar i Juli!

Sist så kan jag konstatera att livet som landslags cyklist inte var precist glamoröst. Vet inte alls vad det beror på men enligt mig finns det hur många grejer som helst som jag säker på att man kan ändra på för att få allt att fungera bättre samt ge cyklisterna en större möjlighet att lyckas. Med det sagt så vill jag tacka för den möjligheten som jag fick. Fick ovärderlig erfarenhet för framtiden!


Pettsson kvitterar ut sig från ett vårvarmt Falun än en gång i vår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...